Social media

Impact door direct contact

Het evangelie mag niet in elk land vrij verspreid worden. 3xM zorgt voor mogelijkheden om het evangelie tóch in deze landen te kunnen brengen. Daarbij ligt onze focus specifiek op landen in het zogenoemde ’10/40-window’. Landen waar je vaak niet openlijk kunt evangeliseren. Eén van die mogelijkheden is evangelisatie via social media. We hebben dan ook onze partners uitgebreid getraind in de mogelijkheden van social media. 

Alhoewel social media nog niet eens zo heel lang bestaat, is het niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Wereldwijd beschikt vrijwel iedereen over een smartphone, en een heel groot deel daarvan gebruikt dagelijks social media.

Een uitstekend medium om het Evangelie te brengen! Dat blijkt ook uit de resultaten, want we zien een explosieve toename aan views en reacties uit social media. In 2020 is het aantal mensen dat we alleen al in Afghanistan bereikten, vervijfvoudigd! Onze berichten bereikten dat jaar meer dan 2 miljoen mensen. Meer dan 40.000 mensen reageerden, wat een extreme druk gaf voor het nazorgteam.

Onze partner in Afghanistan: “Ik herinner me dat we een paar jaar geleden baden voor de mogelijkheid om slechts met één Afghaan binnen Afghanistan te mogen praten over de liefde van Jezus Christus. Nu zie ik elke paar minuten op Facebook een bericht binnenkomen! Ik word hier zo blij van. Ik kan nu met zoveel meer Afghanen spreken.”

Coverfoto HR_small

Ook in andere landen zien we een toename van het aantal bereikte mensen, views en reacties. Het biedt zoveel mogelijkheden! We kunnen heel specifiek bepaalde doelgroepen benaderen, en eenvoudig specifieke berichten maken voor die groep. Dat gaat een stuk sneller en goedkoper dan bij bijvoorbeeld televisie. Maar televisieprogramma's of andere video's kunnen we bijvoorbeeld ook via social media snel verspreiden.

Een groot voordeel van social media is de grenzeloosheid ervan. Dat stelt ons in staat om ook over landsgrenzen heen onze doelgroep te bereiken. Een mooi voorbeeld is ons werk in Somalië. De twee Facebookkanalen daar, waarvan één speciaal gericht is op Somalische vrouwen, hebben in 2020 maar liefst 9.3 miljoen mensen bereikt. Er kwamen berichten binnen uit maar liefst 38 verschillende landen.