Covid-19: hoe onverwachte omstandigheden nieuwe kansen bieden

Het coronavirus belemmerde maandenlang veel van onze geplande activiteiten in Pakistan. In dit land werken we veel met filmvoorstellingen, die vanzelfsprekend vanwege Covid-19 niet door konden gaan. Dus gingen we op zoek naar nieuwe mogelijkheden. De crisis versnelde ontwikkelingen die al in gang waren gezet. We vertellen je graag over de bemoedigende resultaten op het gebied van televisie en sociale media.

Landelijke views van de Covid-19 video’s

Afgelopen mei deelden we een initiatief om een videoserie te produceren in Pakistan met mogelijk landelijke impact. We zijn zeer verheugd te kunnen delen hoe dit project zich heeft ontwikkeld en wat de eerste beschikbare resultaten zijn.

We waren van plan om een serie van 10 gedramatiseerde video’s van hoge kwaliteit te maken, gebaseerd op christelijke waarden, over Covid-19 en welzijnskwesties. Ze waren bedoeld om de Pakistani hoop te geven in tijden van corona. We onderzochten de mogelijkheden om ze regionaal uit te zenden en, indien mogelijk, op een nationale TV-zender. Met  steun van onze achterban produceerden we vijf korte gezondheidsvideo’s in Urdu en Pashto.

We hoopten dat we gedurende drie maanden (november tot januari) een goed zendslot zouden krijgen op een vooraanstaande Pakistaanse nationale omroep, en dat gebeurde ook! De TV-maatschappij heeft in totaal 160 miljoen kijkers in het hele land. Zij bestrijkt 75% van de Pakistaanse bevolking. Onze video’s werden gepland voor en na goed bekeken programma’s op 3 van de acht nationale TV-zenders. Ze werden bekeken via de antenne (met kijkers vooral op het platteland) en via een kabelnetwerk (vooral stedelijke kijkers). Op basis van de voorlopige cijfers van het TV-bedrijf over de tijdsegmenten in november en december, hadden onze video’s een totaal van 372 miljoen views. Deze aantallen zijn indrukwekkend! Wat ze betekenen is dat mensen meerdere kansen hebben gehad om de opbeurende boodschap van de videoserie te zien. De invloed van korte video’s neemt aanzienlijk toe bij elke herhaalde weergave.

We zijn dankbaar voor deze unieke kans om de mensen in Pakistan te bereiken. We zijn al sinds 2013 bezig met media outreach in Pakistan, en dit is de eerste keer dat we een doorbraak hebben gehad op de nationale TV! Televisie is nog steeds een prominent en invloedrijk medium in Pakistan, en nationale zenders hebben een enorme impact. Bedankt dat jullie achter ons staan en deze videoserie mogelijk maken!

Onze sociale media groeit snel in Pakistan

2020 was een geweldig jaar voor Social media in Pakistan. In 2019 kreeg ons lokale team training in social media. In het voorjaar van 2020, vlak na het begin van de coronacrisis, waren we klaar en uitgerust om ons eerste sociale mediakanaal te lanceren – een Facebookpagina. Eind juli had de Facebook-pagina meer dan 22.00 volgers. Tegen eind december verdubbelden de aantallen. Vandaag, eind januari 2021, hebben we meer dan 52.000 FB volgers!

De FB pagina verstuurt dagelijks inspirerende Bijbelvers citaten in Urdu en Engels. Ook worden er wekelijks artikelen en blogs gepost.

We zijn dankbaar! God heeft nieuwe deuren geopend voor het delen van het Evangelie in Pakistan!